Ombudsdienst

PatiŽntenrechten

Sedert 2002 beschikt BelgiŽ over een wet betreffende de rechten van de patiŽnt. Deze wet preciseert de kenmerken van de relatie tussen de patiŽnt en de beroepsbeoefenaar en wil de kwaliteit van de gezondheidszorgen verbeteren.

De rechten van de patiŽnt zijn:

  1. Ontvangen van een kwaliteitsvolle dienstverstrekking
  2. Vrij kiezen van beroepsbeoefenaar
  3. GeÔnformeerd worden over zijn gezondheidstoestand
  4. Vrij toestemmen in een tussenkomst met voorafgaande informatie
  5. Over een zorgvuldig bijgehouden patiŽntendossier beschikken, met mogelijkheid tot inzage en afschrift
  6. Verzekerd zijn van de bescherming van zijn persoonlijke levenssfeer
  7. Neerleggen van een klacht

Klachtenbehandeling



DE BEREIKBAARHEID VAN DE OMBUDSFUNCTIE:

Als zorggebruiker kan je bij klachten steeds de bemiddeling vragen van de ombudspersoon van het overlegplatform geestelijke gezondheidszorg van de provincie West-Vlaanderen.

De ombudsfunctie wordt waargenomen door mevrouw Justine Wijnhoven,
Adres: Hoefijzerlaan 40, 8000 Brugge;
GSM: 0487 01 21 02
email: justine.wijnhoven@ombudsfunctieggz.be

ĎVzw beschut wonen De Rankí draagt er zorg voor dat voldoende informatie wordt verstrekt die de vlotte bereikbaarheid van de ombudsfunctie garandeert :

  • zo hangt in de inkomhal van de groepswoning de affiche van de ombudsdienst op een goed zichtbare plaats;
  • zo wordt van het bestaan van de ombudsfunctie besproken bij het opstarten van een nieuwe zorggebruiker in Ďvzw beschut wonen De Rankí, de gegevens van de ombudsfunctie staan vermeld in de verblijfs- en begeleidingsovereenkomst;
  • Zo staan de gegevens van de ombudsfunctie vermeld in de verblijfs- en begeleidingsovereenkomst, alsook in het huishoudelijk reglement;
  • zo ontvangt iedere zorggebruiker een folder met praktische info, bereikbaarheid/telefoonnummer, van de ombudsdienst;
  • zo kan men voor de bereikbaarheid van de ombudsdienst terecht op de website van Ďvzw beschut wonen De Rankí en/of op http://www.ombudsfunctieggz.be